Vírník - jednoduše geniální

Vírník je tzv. rotorové letadlo – stejně jako vrtulník. Ve vzduchu se tedy udrží díky rotujícím rotorovým listům. Ty ale nejsou roztáčeny aktivně pohonnou jednotkou, ale roztáčejí se samy díky vzduchu proudícímu mezi rotorovými listy. Proto, aby mezi listy vzduch nabíhal, je třeba, aby se vírník pohyboval směrem dopředu. O to se postará klasický tlačný motor s vrtulí.

Vírníkové létání je specifické a nedá se s žádným jiným srovnat. Laicky by se dalo říct, že je to něco mezi létáním s klasickým letadlem a vrtulníkem - blíže má ale díky rotujícímu křídlu k vrtulníku. 

Pro prvotní roztočení rotoru vírníku do otáček potřebných k odlepení je potřeba v závislosti na síle větru rozjezd o délce cca 100 metrů. Ve chvíli, kdy jsou otáčky rotoru dostatečné, vznese se vírník do vzduchu.

Protože je nutné udržovat neustále dopředný pohyb, nemůže vírník viset ve vzduchu na jednom místě jako vrtulník, může se však pohybovat velice pomalu – minimální rychlosti jsou kolem 30 km/h. S vírníkem se dá ale letět i velice rychle – kolem 160 km/h.

Pro přistání potřebuje vírník velice málo prostoru – 5 až 10 metrů. Princip autorotace totiž poté, co pilot přilétne nad místo přistání a zpomalí nad ním let, přivede vírník bezpečně a lehce na zem.

Říká se, že v jednoduchosti je krása. A to přesně platí o vírnících. Jejich princip je jednoduchý a od jejich vynálezu ve 20. letech minulého století je prakticky stejný. Dotáhl se jen k větší dokonalosti.

Vírník nepotřebuje složité poháněcí a řídící mechanismy jako vrtulník. Proto je jednodušší i jeho provoz a údržba.

Vírník není poruchový a není příliš náročný na pilotáž. Případně technické závady nebo pilotní chyby nemají zpravidla tak vážné následky, jako při nehodách vrtulníků. Vírník je velice stabilní i v nepříznivých meteorologických podmínkách.

S vírníkem je možné bez problémů přistát i v případě vysazení motoru. Vírník totiž pokračuje v dopředném letu, pomalu sestupuje a bezpečně přistane. Díky malému prostoru nutnému pro přistání, je možné dosednout i na velmi malé plochy.

 
Hlavními výhodami vírníku jsou:
  • lehká ovladatelnost
  • krátký start a přistání – odstartujete z posekané louky (není nutné letiště)
  • velký rozsah rychlostí
  • obratnost
  • snese i horší počasí
  • cenově nenáročný provoz
  • nenáročnost na prostor při hangárování
  • jednoduchá údržba
  • příznivá cena
 
 
 
www.auto-gyro.com © 2012 Nirvana Systems s.r.o., budova 179, Letiště Přerov - Bochoř, 750 02 Přerov, Česká republika
tel.: +420 577 226 616
e-mail: info@autogyro.cz