Už se vám někdy stalo, že jste natankovali tak špatný benzin, že to fakt neletělo?
Beru Pavla Valouška staršího (bývalý pětinásobný mistr Československa v Rally) a vyrážíme spolu na východní Slovensko. Jej vezu za kamarádem a já se těším na 11. ročník mezinárodného stretnutia motorových paraglidistov v obci Kaluža na Zemplínské šíravě.
Cestou se stavujeme za kamarády na Liptovské Maře a Aleš mě vezme do svého Foxe na plovácích na výlet nad Maru a nechá mě opět zkusit vzlet a přistání z vody. Naposledy jsem s letadle z vody létal se čtyrmístnou amfibií (vyrobenou v ruské Samaře) v Bělorusku u Slavomíra. S Alešem řídím z pravé strany, přece jen mi poslední roky ve vírníku lépe vycvičily pravou ruku a překvapivě nás 80 koňovka Rotax dostává snadno z vody. Potom natankuji na benzince do kanystrů a doplním 2/3 nádrže, prolétneme se s Alešem ve skupině nad přehradou a já pokračuji dál směr Chopok. Už při stoupání na Jasnou se mi chod motoru nezdá. Hřeje se a netáhne. Vracím se tedy do údolí a tady se při letu v horizontu zase vše chová normálně. Mířím tedy do Hrabušic na letiště za Štefanem. U něj se chci podívat proč to nechce letět jak má a popřípadě vyčerpat a vyměnit benzin. Toto podle příznaků s Pavlem shodně diagnostikujeme jako možnou příčinu.
Hlásíme se do CTR Tatry a stačí přeletět poslední zalesněné kopečky a jsme v údolí pod Slovenským rájem. Tady se ale motor už rozhoduje vynechávat a kuckat úplně. Hlásím řídícímu přistání do terénu a rychle se rozhoduji pro mírně svažitou louku. Využívám výhody vírníku při přistání s minimálním výběhem a my hladce dosedáme asi 2 kilometry od obce Šuňava nedaleko tatranské Štrby. Přejezd přes les je tedy opravdu off road. Alespoň tedy pod dohledem zkušeného soutěžáka testuji Gyromotion svého Calidusu v prozatím neznámých podmínkách.
Dále už je to brnkačka. Pavel okolí skvěle zná z Rally Tatry, kterou tu naposledy před dvěma lety absolvoval jako doprovod svého syna (Pavel Valoušek jr. ji předloni vyhrál). Na pumpě vytankujeme starý a nelijeme nový benzin (díky za pomoc Roberte), přespíme ve Štrbě a druhy den přejedeme zbylých 15 kilometrů po cestě na mezinárodní letiště LZTT do Popradu. V hangáru Aeroklubu zkontrolujeme ostatní a nejprve na letišti ve Stredě nad Bodrogom vysazuji Pavla a potom už konečně dorazím na sraz v Kaluži.
Kamarádi mi ještě pomohou vyčistit palivový filtr a potom už se můžeme naplno věnovat všem místním radovánkám. Plavání v Zemplínské šíravě, paramotorovým a vírníkový kabrio výletům po okolí, výjezdu na Vihorlat na elektromotorkách a večerní pohodě na kytarovém večírku. Na závěr už jen poděkovat Jožovi a ostatním kamarádům ze Slovenska za opět hezké a pohodové setkání.